top of page

Året 1934 startades studentkåren Lambda av och för sjöfartsstudenter i Kalmar. 2010 blev Lambda en del av studentkåren Linnéstudenterna och istället för en kår är vi nu en studentförening. Vi i styrelsen på Lambda fungerar som en länk mellan eleverna, skolledningen och arbetslivet.

Skärmavbild 2023-03-27 kl. 15.17.49.png

Sjöfartshögskolan

Fantastisk sjöutsikt från grupprummen och en del av det nya campuset som stod klart 2020.

Sjösjukan

Mitt i stan ligger studentpuben som vi delar i bästa sällskap med Humanus och Meskalin

Lambda arbetar med studierelaterade frågor och gör allt vi kan för att hjälpa eleverna på skolan i dessa frågor.

I Lambda förespråkar vi idrott som ett sätt för våra medlemmar att umgås och må bra. Därför har vi har lag i korpen för sporter, såsom inne- och utefotboll, innebandy och hockeybockey. Lambdas medlemmar har även tillgång till två segelbåtar, modell 606, som sköts om av LYC (Lambda Yacht Club).

Vi har en festavdelning som varje år anordnar nollning, sittningar, Valborg och andra sociala tillställningar där eleverna kan koppla av, umgås och träffa elever från andra skolor.

För dig som vill ha hjälp att skaffa boende har vi på Lambda en lista över stadens olika hyresvärdar.

Lambdas dotterförening IFS (Intresseföreningen För Sjöfart), driver studentpuben Sjösjukan. På sjösjukan är alla medlemmar i Lambda, Humanus, och Meskalin välkomna. Våra medlemmar kan boka lokalen för till exempel privata fester.

Hela vår verksamhet är ideell och medlemskap i föreningen är frivilligt.

Kontoret

Kom in och säg hej på kontoret. Vi har en stor samling av gamla tentor som vi hjälper till att skriva ut.